پنج‌شنبه, 29 شهريور 1403

اتحادیه انجمن های علوم گیاهپزشکی ایران

  • ساعت : ۰۰:۰۰
  • تاريخ :
     ۱۳۹۹/۰۹/۲۵ 
  • کد خبر : ۱۳۵۲۹۰
گزارش در حال تکمیل و به روز از ارگانیک در روزنامه ها و رسانه
باز شدن پای كشاورزی ارگانیك به تیتر اصلی روزنامه ها نشانه توجه رسانه
Organic agriculture (OA) as main topic of an Iranian newspaper shows media attention to OA
"چراغ سبز کشاورزی ارگانیک به مدیریت پایدار منابع خاک" عنوان روزنامه سپهر در 24 آذر 1399 نشان از توجه خبرنگار و مدیریت روزنامه در اهمیت دادن به مسایل کیفی و بلندمدت مردم است. امید که این دقت و مداقه ادامه داشته باشد و تبدیل به فرآیند رشد اجتماعی در توجه به خاک، سلامت خاک و سلامت غذا گردد. میوه این نهال اجتماعی، نه تنها صادرات با ارزش افزوده بالا به دیگر کشورها بلکه تبلور باور ملی در عرصه سلامت غذا است که سالها از قالب آنالیز ریسک خارج شده و با حرکتهای نمایشی به نگرانی مزمن در مردم بدل شده است. توجه واقعی و نه نمایشی و ساده انگارانه به ارگانیک را به فال نیک باید گرفت، امید که توجه مدیران و مردم را به دنبال داشته باشد و با تصویب قانونی برای ارگانیک مانع تقلب دانسته و ندانسته و حتی سازمانی شویم و نه تنها در بازارهای بین المللی بلکه در بازارهای داخلی و یا پنجشنبه بازارهای اختصاصی بصورت اصولی و پایدار به این محصولات دسترسی داشته باشیم ++++++++++++++++++ مطالب مربوط سایر روزنامه ها و وبسایتها

روزنامه صمت 10 مهر 1402 در تحلیلی امکان خودکفایی در تولید محصولات استراتژیک را بررسی کرد

کد خبر: 94504، خودکفایی شدنی است، آمارها و گزارش‌های فائو (سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد) نشان می‌دهد ظرفیت ایران در تولید محصولات کشاورزی بالاست؛ به این معنا که کشاورزان ایرانی علاوه بر تامین نیازهای داخلی، می‌توانند مایحتاج کشورهای منطقه را نیز تولید و عرضه کنند.............

خودکفایی غیرممکن نیست

........

محمدرضا رضاپناه، کارشناس حوزه کشاورزی در گفت‌وگو با صمت، خودکفایی در تولید محصولات استراتژیک را غیرممکن ندانست و گفت: بی‌تردید خودکفایی در تولیدات کشاورزی با در نظر گرفتن تمهیداتی میسر و شدنی است؛ مشروط به اینکه بخواهیم با برنامه پیش برویم. وی با اشاره به تجربه سایر کشورها در خودکفایی محصولات استراتژیک، خاطرنشان کرد: کشاورزان چینی آب را به دورترین نقطه بیابانی این کشور رسانده‌اند و اقدام به تولید محصولات ارگانیک می‌کنند و این‌گونه علاوه بر استفاده نکردن از کود شیمیایی، به بازآفرینی خاک آن منطقه نیز کمک می‌کنند. این کارشناس حوزه کشاورزی در پاسخ به این پرسش که آیا هم‌اکنون از حداکثر توانایی و ظرفیت‌های خود در تولید محصولات کشاورزی بهره می‌گیریم؟ گفت: بی‌تردید پاسخ این پرسش منفی است و همین موضوع این ذهنیت را برای برخی افراد ایجاد کرده که ما نمی‌توانیم در تولید محصولات کشاورزی به خودکفایی برسیم. شیوه تولید در ایران مناسب نیست، این در حالی است که نیروی انسانی و منابع قابل‌توجه، امکان تولید در حجم بالا را برای ما فراهم کرده است.

موفقیت عربستان در تولید محصولات ارگانیک

رضاپناه با تاکید بر موفقیت عربستان در تولید محصولات ارگانیک، تصریح کرد: عربستان نیز مانند ما با تنش‌های آبی جدی درگیر است، اما این کشور با برنامه‌ریزی و مدیریت آب، تولید محصولات ارگانیک را در دستور کار قرار داد و امروز در مساحتی بالغ بر ۳۶ هزار هکتار محصولات ارگانیک را کشت می‌کند، این در حالی است که در ایران سطح زیر کشت محصولات ارگانیک محدود به ۷ هزار هکتار است. وی با بیان اینکه سود واردات بیش از تولید است، تاکید کرد: افت ارزش ریال در برابر دلار شوق واردات در ایران را دوچندان کرد، اما باید معادله به‌گونه‌ای تغییر کند که انگیزه برای صادرات ایجاد شود.

به‌گفته این کارشناس حوزه کشاورزی طرح خودکفایی در تولید محصولات استراتژیک برپایه‌های غیرعلمی بیان نشده و امکان تحقق آن کم نیست. رضاپناه با اشاره به تدوین الگوی کشت، گفت: به‌نظر می‌رسد الگوی کشت متناسب با منافع کشاورزان ازسوی برخی انجمن‌های تولیدی تغییر و دستکاری می‌شود؛ به‌عنوان نمونه ممکن است در یک سال تقاضا برای صادرات یک محصول کشاورزی مانند پیاز قابل‌توجه شود؛ از این ‌رو کشاورزان به کشت این محصول ترغیب می‌شوند. با افزایش حجم صادرات این محصول تنظیم بازار داخلی برهم می‌ریزد و به‌تبع آن وزارت کشاورزی مجبور به منع صادرات این محصول می‌شود؛ در حالی که اگر کشاورزان براساس الگوی کشت رفتار می‌کردند، بی‌تردید این اتفاقات رخ نمی‌داد. وی در پاسخ به این پرسش که وزارت جهاد کشاورزی برای تحقق خودکفایی در تولید این ۵ محصول استراتژیک چه اقداماتی باید انجام دهد؟ گفت: باید ایرادها را پیدا و برای رفع آنها چاره‌اندیشی کرد. ذهن مردم نباید مخدوش شود و باید به «ما می‌توانیم» باور داشته باشیم. تغییر اقلیم در ایران دارای بار منفی است، اما در چین با در پیش گرفتن سازکارهایی میزان بارندگی در یک منطقه را افزایش دادند و این‌گونه تغییرات اقلیمی ایجاد کردند. این کارشناس حوزه کشاورزی با تاکید بر اینکه با راه‌حل‌های فنی امکان تامین آب وجود دارد، تصریح کرد: درحال‌حاضر میزان تولید گندم در خوزستان افزایش پیدا کرده است؛ پس می‌توان بدون افزایش سطح زیرکشت، حجم تولید را افزایش و ضایعات در کشاورزی را کاهش داد. با تصاعدی شدن ماده عالی خاک امکان افزایش تولید محصولات کشاورزی فراهم خواهد شد. وی با اشاره به تجربه کشت زیتون در یک منطقه خشک و کم‌آب کشور، اضافه کرد: باید از تجربه و دانش کشاورزانی که در مناطق کم‌آب اقدام به کشاورزی کردند بهره بگیریم. امنیت غذایی مقوله پیچیده‌ای است و می‌توان با برنامه شرایط تحقق آن را در کشور فراهم کرد.

.......

چهارم خرداد 1402، گفت و گوی گسترش نیوز رییس اتحادیه انجمن های علوم گیاه پزشکی ایران: تغییرات عجیب در صادرات محصولات کشاورزی / بازار جهانی را قبضه کردیم؟ محمدرضا رضاپناه گفت: حدود ۷ هزار هکتار یعنی حدود پنج صدم درصد اراضی کشاورزی کشور گواهی ارگانیک گرفته است که بعضاً قابلیت صادرات دارند............ مسئولیت پذیری اجتماعی (تصویر نردبان یا هرم پاسخگویی) نیز ایجاب می کند، پله های هشت گانه را از انکار موضوع طی و به پذیرش مسئولیت در این زمینه و چه بسا قله پله ها و اجرای راه حل و جایگاه شایسته ملی و منطقه ای که هنوز هم دور از دسترس نیست برسیم. تا در آینده به یاری خبرنگاران مسئولیت پذیر و رسانه های پاسخگو در مقالات دیگری به این موضوع بپردازیم، از مطالب صفحه کشاورزی ارگانیک وبگاه اتحادیه علمی استفاده شود که به عزم اروپا برای تهیه و تامین ۲۵ درصد ارگانیک در سال ۲۰۳۰ و سبقت برخی از کشورهای اروپایی برای این میانگین می تواند مراجعه شود و از تجارب و آموزه های این حرکت ها درس بگیریم.

گفتگو علمی رادیو گفتگو (ضبط 27 فروردین 1402، پخش سه شنبه 5 اردیبهشت 1402 ساعت 21): محصولات ارگانیک، نشان تجاری یا واقعیت (فایل صوتی قابل دسترس در لینک ذیل)

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادیو گفت‌وگو، بررسی علل بازار محدود محصولات ارگانیک با حضور دكتر محمدرضا رضاپناه (دانشیار موسسه تحقیقات گیاهپزشكی و رییس اتحادیه انجمن های علوم گیاهپزشكی ایران)، دكتر رضا ارجمندی (بازرس اتحادیه انجمن های علوم گیاهپزشكی ایران) و ارتباط تلفنی با دكتر ملبوبی (استاد پژوهشگاه مهندسی ژنتیک و فناوری زیستی) از مهمانان این برنامه و مجری آقای دکتر محمدحسین فردوسی.

 

ماهنام دام و کشت و صنعت 271 بهمن 1401 صفحه 24:

گفتگو اجتماعی رادیو گفتگو به بحث پیرامون ارگانیک کشیده شد:

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادیو گفت‌وگو، بررسی عوامل تاثیرگذار در تحقق سبك زندگی ایرانی، اسلامی در حوزه‌های اجتماعی، نقد و بررسی عملكرد سازمان‌ها و نهادهای مرتبط با حوزه‌های اجتماعی، آسیب‌شناسی اجتماعی و بررسی عوامل و دلایل دخیل در آن و ارائه راهكارهای قابل اجرا در خصوص ساماندهی حوزه‌های اجتماعی، از جمله موضوعاتی است كه در گفتگوی اجتماعی شبكه رادیویی گفت و گو مورد توجه قرار می‌گیرد. این برنامه كه تلاش می‌كند تا به تحلیل و موشكافی جدیدترین موضوعات حوزه اجتماعی كشور بپردازد، با حضور كارشناسان و با بررسی هواشناسی و تأثیر آن بر تصمیمات كلان تا مدیریت بحران تقدیم مخاطبان می‌شود.

دكتر محمدرضا رضاپناه(محقق موسسه تحقیقات گیاهپزشكی و رییس اتحادیه انجمن های علوم گیاهپزشكی ایران)، دكتر محمد شاهدی باغ خندان(مشاور امور پژوهشی فرهنگستان علوم) و ارتباط تلفنی با دكتر سید علی كشاورز(متخصص تغذیه، استاد و مدیر گروه تغذیه و بیوشیمی دانشگاه علوم پزشكی تهران) از مهمانان این برنامه هستند.

گفتگوی اجتماعی از شنبه تا چهارشنبه ساعت ۱۳:۳۰ به مدت ۶۰ دقیقه روی موج اف ام ردیف ۱۰۳/۵ مگاهرتز به صورت زنده و تصویری تقدیم مخاطبان فرهیخته رادیو گفت‌وگو می‌شود.

شبكه رادیویی گفت‌وگو از طریق گیرنده های دیجیتالی، رادیو نما، اپلیكیشن ایرانصدا و آدرس اینترنتی radiogoftogoo.ir نیز قابل دریافت است.

همچنین علاقمندان می‌توانند از طریق شماره تماس ۲۷۸۶۱۰۳۵ و سامانه پیامكی ۳۰۰۰۰۱۰۳۵ با این برنامه و دیگر برنامه های رادیو گفت‌وگو در ارتباط باشند.

 

مطلبی از آقای حسین شیرزاد در وبسایت مزرعه سبز در 17 بهمن 1401 و توجه ایشان به محصولات ارگانیک و سویا در حاشیه بحث تفاهم چین و روسیه

 

مزرعه سبز 19 خرداد 1401 در خصوص ذکر خیر "رگانیک در همایش روز جهانی سلامت غذا در 17 خرداد 1401 در سازمان حفظ نباتات

محصولات ارگانیک، شاگرد اول کلاس سلامت غذا

محصولات ارگانیک، شاگرد اول کلاس سلامت غذا

دکتر محمدرضا رضاپناه، رئیس اتحادیه انجمن‌های علوم گیاه‌پزشکی در ایران و قطب علمی ارگانیک کشور گفت: باید بتوانیم محصولات ارگانیک مناسبی تولید کنیم که هم در داخل کشور و هم دیگر کشورها آن را قبول داشته باشند.

https://www.sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/33601

متن خبر از لینک بالا قابل دسترسی است

اخبار مربوط:

یکشنبه 21 فروردین 1401 سپهرغرب:

رئیس اتحادیه انجمن‌های علوم گیاه‌پزشکی ایران مطرح کرد: ضعف کشاورزی ارگانیک، چالش صنایع تبدیلی

دوم اسفند 1400 سپهرغرب: کشاورزی ارگانیک، راه برون‌رفت از مشکلات صادراتی غرب کشور

هفده مرداد 1400 سپهرغرب:  بحران آب همدان و جای خالی کشاورزی ارگانیک

عضو شورای بین‌المللی تحقیقات و نوآوری ارگانیک در گفتگو با سپهرغرب 22 دی 1399 تأکید کرد: اعتلای سلامت و کشاورزی ارگانیک؛ ارمغان گام نخست حدنگاری

گفتگوی سپهرغرب 24 آذر 1399 با مدیر قطب علمی کشاورزی ارگانیک: چراغ سبز کشاورزی ارگانیک به مدیریت پایدار منابع خاک

 

http://aippss.areeo.ac.ir/fa-IR/aippss.areeo.ac/30225/news/view/55265/133882/Staging/%DA%AF%D8%A7%D9%85%DB%8C-%D8%AF%DB%8C%DA%AF%D8%B1-%D8%A8%D8%B3%D9%88%DB%8C-%D8%A7%D8%B9%D8%AA%D9%84%D8%A7%DB%8C-%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%D8%AA-%D8%BA%D8%AF%D8%A7

درج مقاله "آیا غلات ارگانیک می تواند منشاء خیر و برکت مضاعف شود؟" در مجله نگاشته مربوط به غلات و دانه های روغنی در روز 10 دی 1399 به قلم دکتر رضاپناه رییس اتحادیه انجمن های علوم گیاهپزشکی ایران که در پایان سرنوشت گندم خراسان را در شرق و غرب عالم به تصویر کشیده اند.

امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

برچسب ها